Petersen's bikes

Egy Jawa, egy Kawasaki, egy Burgman és sok minden más...

Címkék

Bessy (4) börze (5) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (2) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (8) mz (1) olaj (1) romet (14) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (2) video (4) yamaha (1) Címkefelhő

2008.10.21. 18:16 petersen

Történelem

Aki MZ –n nőtt fel, szinte bizonyosan első dolga volt egy sportkormány, egy villamerevítő, vagy egy rezon-dob beszerzése és felszerelése (a 125 és 150 –es ETZ remek krossz alap volt, míg a 250 –est „pályagéppé” lehetett alakítani). Így voltak ezzel apáink és nagyapáink is, vagyis a saját motorjukat igyekeztek a kor éppen aktuális versenymotorjainak képre megformálni.

Valamikor a 1960 –as években, a brit motorosok körében is dúlt ez a mánia, így a kor Grand Prix versenyin látható motorokat vették alapul, amikor elkezdték bütykölni a gépeiket. Angliában elég nagy hagyománya van az utcai versenyeknek, így ezek a „Rokkerek” az átalakított gépeikkel út menti étteremtől-étteremig, ha jobban tetszik kávézótól-kávézóig versenyeztek. Ott megálltak, egy kis baráti csevejre, kávéra, szendvicsre, majd folytatták tovább. Innen az elnevezés: Cafe Racer.

(Volt egy másik elnevezés is: Record Racer. Ez azt jelentette, hogy a kávézó zenegépében kiválasztottak egy számot, és elindították. Ekkor kellett elrajtolni egy megadott pontra, majd visszaérni, még a zene lejárta előtt. Egy kör nagyjából 3 mérföld volt, és ezt a távot nem egyszer egy alig 2 percnyi Eddie Cochran szám alatt kellett megtenni.)

A kor „versenyinek” olyan kávézó is színtere volt, mint az észak londoni A406 –os út mellett található Ace Cafe.

Az Ace Cafe 1938 –ban nyitotta meg kapuit, eredetileg az észak londoni úton közlekedők kiszolgálásának céljából. A sors azonban úgy hozta, hogy az évek alatt a már említett amatőr versenyzők kedvelt találkozó- és szórakozóhelyévé vált. A II. Világháború során, mint megannyi épületet, az Ace Cafe –t is porig bombázták, ezért 1949 –ben újraépítették. Az eredeti Ace Cafe 1969 –ben bezárt, majd 2001 –ben ismét megnyitott, immáron, nem mint kávézó, inkább mint motoros-autós találkozók, koncertek és rendezvények színhelye. Egy időben az angol Totalcar adásainak is helyet adott, és idén ünnepli fennállásának 70. évfordulóját.

 
 

Egy tipikus Cafe Racer alapjaiban a versenymotorokhoz hasonlított. Hosszabbított tank, rövid, alig párnázott ülés – gyakran csak egy személy részére – közvetlenül a villaszárakra szerelt kormány-csutkák. Ennek köszönhetően a rider a tankon hasalva döngethetett végig a ködös angol tájakon, csodálkozó birkanyájak között. Elengedhetetlen díszítés volt még a fekete-fehér kockákból álló minta – szintén utalva a versenypályákra – valamint a treff-logo, mint az Ace Cafe védjegye.

Szó ami szó, valami ilyesmire kell itt gondolni, mint ez a Honda CB 750: 

 

Természetesen sok egyéb modell is szóba jöhet, mint például ez a Norton Commando:

 

Esetleg ez a gyönyörű Triton, 1960 –ból:

 

Választék van bőven, csak egy-egy ilyen motor azonban szó szerint milliós tétel. Bár a jó alapot adó Honda CB –ből van egy pár a külföldi használtmotor piacon, itt megint közbeszól az ár, valamint a honosítással járó papírmunka. Ki lehet fogni 30 éves motorokat is, és akkor legalább nincs regadó.

Ezért aztán marad a Jawa, mint ötlet, és mint lehetséges áldozat. 

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr90725080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

lakesz 2012.06.02. 11:18:58

Sziasztok!

Tud nekem valaki segíteni abban, hogy kihez fordulhatok a moto guzzim cafe racerré történő átépítésében?

petersen 2012.06.02. 14:52:18

@lakesz: Szia! Én ugyan csak egy motort építettem át, ez alapján tudok talán némi tanácsot adni. Fontos szerintem, hogy legyen elképzelésed, milyen végeredményt szeretnél. A net tele van tematikus blogokkal és képekkel, onnan lehet ötletet venni. Legyen egyszerű és letisztult, az ülést rövidítheted, bár néha nem árt utast vinni :-) A Guzzi szerintem tökéletes alap, mert szép hosszú, sok átalakítást a váz nem igényel, és a műszaki vizsgán sem lesz gond. Bármit is csinálsz, a biztonságot tartsd szem előtt. Vezess blogot róla és ha elkezded, tudok segíteni esetleg szakemberben, vagy tanácsban, illetve sok lelkes amatőr és kommentelő van. Börzéket is érdemes megnézni, ott is van ötlet. Sok sikert!