Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2009.11.21. 16:45 petersen

-20 cm

Már a motor szétszerelésénél tudni lehetett, hogy a dobbal lesz még bajom. Nem elsősorban a külsejére gondoltam, mert az nem volt vészes, leszámítva a ráégett olajos-sáros vackot, valamint a kisebb sérüléseket. Sokkal jobban aggasztott az, ami a csövön belül sejteni véltem. Amikor leszereltem, akkor csak az egyik oldali dobból sikerült a könyököt kivarázsolni, a másik alaposan összenőtt a dobbal, több mint két évtizedes kapcsolatuk során.
A könyöknek eleve volt egy súlya, amiből érezni lehetett, hogy itt bizony nem csak a fém létezik, hanem belülre szép vaskos korom-páncél nőtt az évek során. Most, hogy a dob és a könyök rendbetételére szántam el magamat, ismét előkerültek a harsonák, és valóban: a könyök belsejében akad „némi” koksz:
Ez bizony vastagon megragadt odabent. Kapirgálni felesleges, a csavarhúzó előbb kopna el, mint a korom, így nem marad más, csak az égetés. Krómozva nem lesz újra a könyök, mert a bandázsolást választottam, így nem lesz gáz, ha elszíneződik a felület. Új (utángyártott) könyököt pedig ennél fogva nem is érdemes vennem. Nyilván, ha a könyök ilyen szép, akkor a dob belseje sem lesz egy patika. A dob végét praktikusan lehegesztette valamelyik előző tulajdonos, a korábbi tartócsavaroknak pedig csak a furata van meg. Így hát elő a fűrészt, és vágjunk bele. Gyorsan megvolt a műtét, és előkerült a furulya, némi pakura társaságában:
Ha jól látom, ennyi olajsárral simán melegen lehetne tartani egy kisebb Borsod megyei falu összes házát, akár több fűtési szezonon keresztül. És ez csak a kezdet. A furulyán is vastagon áll a ragacsos melasz.
Ehhez képest a dob belseje valóságos műtőasztal. Persze azért itt sem árt majd egy kis takarítás:
Az égetést természetesen csak nyílt terepen végezhettem, mivel a művelet elég sok füsttel jár. Egy ismerősöm műhelyének az udvarán szerencsére volt elég hely, és ami a lényeg, volt komplett lánghegesztő berendezése is. Mielőtt hozzáláttam volna a nyársaláshoz, kicsit megkurtítottam a dobot. Mivel a furulya két csőből – és néhány szeparáló lemezből – áll, az egyik csövet elhagytam, ezt a távolságot a dobra mértem, és a dobot levágtam. Ez mintegy 20 centiméteres rövidítést jelentett, ami a két dobot egymás mellé téve válik igazán látványossá.
Korábban olvastam egy cikket a szocimotoroson az égetésről, kellékeiről és módszeréről. Kompresszorom ugyan nem volt, minden más viszont adott. Kinézem magamnak egy szép homok-kupacot, amire a dobokat fel tudtam fektetni. Melléjük a könyökök, a furulya alkatrészei. Jöhetett a tisztító-tűz.
A kipufogó égetés folyamata, lépésről lépésre, legalább is ahogy én végeztem és tapasztaltam. A dobokat a könyök felöli oldalról kezdtem el melegíteni. A láng hatására a dobban még megmaradt, olaj meggyulladt, és termetes lánggal elkezdett égni.
Miután az a tűz elaludt, én továbbra is adagoltam a pisztolyból a lángot, amire sűrű fekete füst volt a reakció.
Itt a pisztolyt elzártam, és csak az oxigént engedtem a csőbe, hogy a koksz izzását tápláljam. Mivel már kezdett sötétedni, ezernyi apró kis szikrát okádott a dob, tetemes fehér füst társaságában. A dob belsejében izzott az olajsár, lassan, centiről centire. Amikor alábbhagyott a kedve, ismét láng, fekete füst, oxigén, izzás, fehér füst.
Ez eltartott egy darabig, felváltva a két dobon. Ahogy az izzás haladt előre, barnás-szürkés kokszot hagyott maga után. Ez, miután a dob kihűlt – ami gyorsan ment, mivel erősen hűvösödött – egy kis ütögetés hatására levált a dob belső faláról, apró kis dombot képezve az aszfalton. Az eljárás a többi alkatrésznél is ez volt. Vagyis a pokol konyhájára kerültek a furulyák és a két könyök is. Az eredmény úgy gondolom, nem szorul magyarázatra:
A kiesett hamut aztán egy halomba gyűjtöttem. Hát, azt hiszem egy párszor meg kellett volna kerülnöm a Földet tőgázon, hogy így kiégessem a dobot.
Az egész bbq-partynak több előnye is volt (ha leszámítjuk persze az iszonyatos füst-orgiát). Egyrészt eltűnt a korom az egész rendszerből, ami majd használatkor lesz előny, mert „csak” a szokásos füstölése lesz a motornak, nem jön hozzá pluszban az, amit most kiégettem. Ebből következik, hogy nem büdös a dob. Amikor szétszedtem a motort, még hetek multán is lehetett érezni az olajszagot a pincében, amit a dobok árasztottak. A másik, nem elhanyagolható szempont a súly. Nem mértem le mérlegen a vasakat az égetés előtt, a különbséget azonban így is érezni lehetett. És még egy dolog: eddig mindennek tompa, üres, semmit mondó hangja volt. Most minden egyes alkatrész a tiszta, új fém hangján csilingelt. Kíváncsi leszek, hogy milyen lesz így a motor hangja.
A műtétnek ugyan vége, de még hátra van a rehabilitációs kezelés. Vagyis a dobok tisztítása, és polírozása, a könyökök bandázsolása, a furulyák össze- és beszereléses. Majd mehet minden a helyére.

   Ha ez mind megvan, akkor már csak a benzin és a szikra hiányzik. 

Szólj hozzá!

Címkék: jawa kipufogó


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr801542009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása