Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2011.05.25. 07:44 petersen

Dini, Gabi, Imi, Zoli, Peti és a motor

 Amikor úgy alakult, hogy eladom a Jawa –t, nem terveztem be motorvásárlást. Gondoltam én, persze. Aztán csak-csak reánéztem a hahu –ra és az egyéb fétis oldalakra. Már fejből tudtam, a találati listában melyik motor melyik, ennek mi a baja, annak mikor járt le a papírja. 1980 – 1990 közötti korosztály, 200-600 ccm között, papírokkal, még ha le is van járva, ez volt a szűrési feltétel. Volt persze egy-két gép, ami kapásból megfogta a fantáziámat, de amíg a Jawa megvolt nem vághattam bele, se pénz, se hely ahova tegyem az esetleges új szerzeményt.
 Aztán húsvét előtt pár héttel hívott egy kedves hangú hölgy, és kérdezett a motoromról. Elmondtam neki amit lehetett telefonon keresztül, a motor elmúlt 2 évéről, és úgy hallottam a hangján, tetszik neki amit hall. Azaz a párjának, aki – mint később kiderült – rajong az ilyen motorokért és mellesleg olaszul beszél csak, meg kicsit angolul, ami fontos szemponttá vált az adás-vételnél.
 Megbeszéltük, húsvét után jönnek, és ha tényleg olyan jól néz ki a motor mint a képeken és működik, akkor megveszik. A húsvét elmúlt és a hétköznapok pörgésében a motorvásárlás elakadt. Biztos meggondolták magukat, egy telefont azért megeresztettem, hátha. Persze, persze, érdekli a motor - szabadkozott a hölgy - csak hát a munka, család és egyebek mellett ez kiszaladt a teendők közül. Mivel két hét múlva mentem Miskolcra, megállapodtunk, hogy elviszem a motort Hejőkeresztúrra. Rendben, pecsét-aláírás, lehet csomagolni.
 Tankoltam a motorba, kicsit leporoltam és kipróbáltam. Gyújtást állítottam, szénkefe tartót cseréltem (valamivel korábban), jól indult, ment szépen, váltott, megállt szóval pöpec.
 Ezzel együtt beindult a net-vadászat. Az addig felkutatott motorok persze eltűntek, vagy eladták őket vagy törölték a hirdetéseket. Le is tettem róla, hogy esetleg egy másik motorom legyen, amikor megláttam a Kawasakit. A kis fejidommal és klasszikus vonalvezetésével rögtön megtetszett. Írtam az eladónak, milyen állapotú a motor, mit lehet tudni az előéletéről, stb. Jött a válasz: a motor foglalózva, akadt vevő, köszönjük Emese. Jó, megint kapufa, akkor elviszem a Jawa –t és jövök haza üresen (a Kawa Eger alatt, Kápolna települése várta új gazdáját).
 Pár nap múlva ismét e-mail: visszalépett a vevőjelölt, ha gondolom menjek, nézzem meg a motort. Na, itt szabadultak el az indulatok. Futó már volt a Jawa miatt. Akkor már csak a többi apróságot kell megszervezni. Spanifer volt, ponyva is, ha esne az eső. Bukósisakot kölcsön kértem egy kollégától, ha próbára kerülne a sor. A menet következő volt: pénteken (13 –n) viszem a Jawa –t. Lerakom Pista bácsiéknál – a Miskolc-Tapolca legjobb szállásadója és pálinka-kimérője – a futót a Jawaval. Egyetem 5 –ig, utána ki Pista bácsiékhoz Miskolc-Tapolcára a futóért, el a vevőhöz Keresztúrra, este vissza a szállásra, alvás. Szombaton este 6 –ig egyetem, utána Kápolna, motort megnéz, esetleg megvesz, haza, este 10-11, k.o.
 Rendben, minden leszervezve, futó a Jawaval a hátán a garázsban csütörtök este, másnap reggel egészséges időben irány Miskolc.
 Az út kellemesen telt, sütött a nap, Zuzu húzta az igát jó szokása szerint. Heves előtt kicsivel jött a telefon a kedves hangú hölgytől: változás történt, nem jó a délután, csak a délelőtt, ő nem is lesz otthon, csak a párja – aki nem beszél magyarul – de menjek bátran, az angollal elleszünk. Na klassz, angolul olvasni még csak-csak, de beszélni… Mindegy, ez ne lészen akadály, menjünk. Innen persze borult az egész elképzelés a hétvégét illetőleg, de majd inprovizálok, ha eladtam a motort.
 Hejőkeresztúr egy csendes részére vitt a GPS, ahol megtaláltam az adott címet és a vevőmet. Az angol kommunikáció működött, megértettük egymást bár néha-néha volt benne egy kis kéz- és lábtempó. Egy próbakör után cseréltünk. Én adtam a motort, ő a vételárat. Átadtam még a grátisz tartalék alkatrészeket – vezetékek, lámpabúra, akksi, stb – gyors köszönés és viszlát. Az egész nem volt egy fél óra. Remélem örömét leli majd a Jawaban, használja balesetmentesen.
 Miskolcra menet átszerveztem a napomat. Felhívtam Zoltánt a Kawasaki eladóját és elsőre bemondtam neki egy este hat óra-utánt, amikor tudnék menni. Neki jó, akkor már otthon lesz. Zsír.
 A terv eleje megvan. A futót Tapolcán leraktam a Pista bácsi kertjében, vissza az egyetemre. Csoporttársam Dénes megtudta a tervemet és mivel ő is motorozik finoman tudomásomra hozta, hogy nélküle ne merjek elindulni. Ez még jól is jöhet, gondoltam, több szem többet lát, és mivel Dénes a levesporokat is ABC sorrendbe rakja, alaposságnak nem leszünk híján. Öt órakor vissza Tapolcára. Pista bácsi addigra megfőzte a gulyást és kitöltötte a pálinkát.
 A fiúk betolták a gyümölcslevet és rögtön megalapították az aperitív bizottságot. Dénes és én csendben ettünk, és mivel mi nem ittunk beavattuk a többieket is a történésbe. Egy emberként visítottak fel: mi is jövünk! Zoli kiadta a parancsot, futót át az ő kocsijára, ami egy dízel Mondeo, Zuzunál „picit” nyomatékosabb motorral. Két pálinkával és egy tál gulyással később el is indultunk. Lelki szemeim előtt próbáltam elképzelni az eladó tekintetét, amikor megjelenünk öten az ajtajában. Három nagyon jó kedvű és két jó kedvű bányász, nem éppen winter-fresh lehelettel…
 Az út vidáman telt. Sok kenyér fogyott út közben de morzsázni senki nem morzsázott, ha értik mire gondolok… Kifaggattak minden részletről így már kiképzett szakértőként érkeztünk meg Kápolnára. (az út felénél eszembe jutott, hogy a spanifer és a bukó a Suzukiban maradt. Hála Zolikának aki nemrég vizsgázott teherautóra, spanifer volt a kocsiban, bukót meg kölcsön kérünk az eladótól.)
 Kápolnán szépen rendben tartott takaros ház, szép kert, nagy garázs, előtte leparkolva a Kawa. Zoltánnak gyorsan bemutatkoztunk, szabadkozott, hogy ennyi nevet nem fog megjegyezni. Sebaj, a sajátját ne felejtse el, pláne leírni, ha arra kerül a sor.
 Első ránézésre nem látszódott meg a 27 eddig eltöltött év a motoron. Nem új gép persze, de nem rossz, sőt én személy szerint én leharcoltabbra számítottam. Az oldal- és faridomot már újra fújták, méghozzá elég trehány módon. Itt-ott kopottas, a könyököket kályhacső ezüsttel színezték. Olaj és szűrő cserélve. A két kerék vonalban van, a lánc és a lánckerék cserélve volt és jó, a kezelőszervek működnek és nincsenek agyon kopva. Az indexek kicsit karcosak, az ülés újra lett húzva – egész szépen – a blokkon egy-két helyen olajkönnyek, az akksi garanciális. A szelepeknél már volt bontva a blokk, más szerelésnek nincs nyoma, a deklik nem karcosak, nincs csúszásnyom rajtuk. Az első teleszkóp levegővel állítható, hátul központi csillapítású a lengőkar. Minden elektromos része működik, a műszerfal mindkét órája világít rendben, működik az digitális üzemanyagszint-jelző, az oldal támasz visszajelzője, a voltmérő. Vizsgálódás és próba közben gyorsan megtaláljuk a hangot Zoltánnal, megy már a hülyeség és a röhögés.
 Menetpróba
 
 Könnyen indul, a blokk hideg hangja elsőre zajos, ami múlik, ahogy melegszik. A kézi szivató működik, csak nehéz vele boldogulni. Karbi tisztítás és beállítás kapásból.
 Kérek egy sisakot, lássuk menet közben. Egyenesen fut, a kormány nem remeg, fékezésre nem szitál. Első fék kicsit rugós, és majdnem a markolatig húzható. Kuplung nem csúszik bár kicsit fent fog, jól vált, a fokozatokat nem dobja ki, megvan mind a hat gang. Gázadásra jól reagál, egyenletesen húz, nem dadog, nem durrog vissza, a két dobnak szép a hangja.
 Vissza a házhoz, ahol megosztom a tapasztaltakat. A fiúk megerősítik az egyenes futást, illetve nem láttak kék füstöt a dobokból kijönni. Cool…
 Még egy kis körbejárás és nézegetés után bemondom a vételár mínusz 10 százalékot. Nagyobb szemtelenségre nem vetemedhettem, az ár elég jó így is, ezt mindketten tudjuk. Zoltán bemondja a vételár mínusz 5 százalékot, amire mindketten bólintunk. Megköttetet.
 Előkerülnek a szerződések, a banda két tagja aláír tanúként. Kigurulok a ház elé a futóhoz, ahol öten felrakjuk a motort. Zolika a spanifer-király rögzít és feszít, a végeredmény egy a futóval teljesen együtt mozgó motor.
 Köszönés, beszállás, indulás. Nem jutunk sokáig, még ki sem érünk Kápolnáról amikor megállunk. Nem műszaki hiba az ok: a fiúk szomjasak. Kocsma ugye mindenhol van, egy feles mindenkinek kikérve – plusza a „gyerekeknek” két csomag extrudált kukorica-pehely, alias kuki - nekem meg marad a fanta. Imre gyors tósztot mond mind az 553 ccm –re, majd a kocsma előtt megöntözi a motort sörrel és balesetmentes kívánnak mindannyian. Jobb társaságot keresve sem találhattam volna erre az útra. Komolyan. Nézzenek csak rájuk.
 
 
Kíséret
 
 Elmúlt fél tíz, mire visszaérünk a szállásra. Futó le, ágyba be, előtte persze megbeszéljük a nap eseményeit, majd éjfél után szépen csendben mindenki bepunnyad.
 Másnap suli után gond nélkül érek haza. Neten megkötöm a biztosítást, és intézem az átírást ami azóta gond nélkül megtörtént.
 
 Eddig kb 200 kilométert tettem a motorba, városban és egy kicsit az elkerülőn mentem vele. Lemostam és kipucoltam, rendesen felfújtam a kerekeket, az első féket légtelenítettem ami jobb lett (a fékbetétek kb 2/3 –a megvan). Felraktam az eredeti hátsó sárvédőt (egy rövidebb volt házilag rátoldva).
 Ami már kiderült: a kuplungbowden csere (egyik reggel behúzva maradt, csavaros dióval javítottam, az is volt rajta), a karbikra tényleg ráfér a tisztítás. Megtört az oldaltámasz visszajelzőjének vezetéke, egy forrasztással megjavítottam. Egyébként jól megy, könnyen motorozható és kényelmes. A könyököt feketére kellene festeni (bandázs?) na meg az oldal- és faridom is fényezésre szorul (akkor már persze minden legyen egyen-piros). A gyertyákat jó lesz majd kicserélni.
 Egyelőre ennyi. Hogy aztán felszálltam-e a szopórollerre, kiderül.

 

4 komment

Címkék: miskolc kawasaki


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr852930626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomchy 2011.05.28. 22:17:46

Helló!

"Az addig felkutatott motorok persze eltűntek, vagy eladták őket vagy törölték a hirdetéseket." - Remélem, ezek között nem volt egy Suzuki GS650, amit a Fehér Hollóban árultak...
Mert azt én vettem meg. :O)

Sok balesetmentest a Kawával.
Mi lesz belőle? Marad kirándulósnak, vagy kiváló alap valami másra?

petersen 2011.05.29. 09:04:50

@Tomchy: az nem volt közte, bár egy másik GS -t láttam a neten. balesetmentes közlekedést hozzá! a kawa egyenlőre így marad, nem tervezek vel még semmit. a télen jó volna a festést rendbe tenni

petersen 2011.06.28. 08:56:14

@E28 524TD: nem láttam, jó, hogy írtad, kösz... így múlik el egy világ dicsősége. 53 ójrónál jár a licit. hamar ráunt az új gazdája