Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2011.12.19. 08:43 petersen

Kup-lung

 Aki olvas rendszeresen Totlacar –t tudja, hogy a vasárnapi Csikós Zsolt posztok előtt van egy kis sárga cetli, ami röviden arról szól, hogy aki öreg autót (motort) vesz az számítson arra, hogy szerelnie kell és néha-néha bizony fel fog szállni a szopórollerre. Egy felújítás, javítás során simán elmegy egy másik motor ára, pláne ha beőrül az ember és mindent precízen, nagy odafigyeléssel végez. Mindezek ellenére én is azt vallom, hogy öreg(ebb) autót/motort tartani jó dolog. Mindig van mit reszelni, akad móka és kacagás, na meg sírás és tizennyolcas karika is bőven.
 Én jelenleg a sima szerelés részénél, és az azzal kapcsolatos, fényre előbújó problémák megoldásával küzdök. A kerekek festése önmagában nem egy nagy dolog, még a kuplung bowden cseréje sem lenne az, viszont ahogy mondani szokás, a jó kutya mindig tesz egy kupacot az nagyszobai perzsaszőnyegre.
 Kuplung bowden ugyan is nem akadt, az egyetlen ajánlatra küldött villanylevelemet megette a hálózat, válasz nem jött. A régi bowdent amúgy sem akartam kidobni, tartalék mindig jól jön, adott volt tehát, hogy – jobb híján – megcsináltassam. Eredeti terv az volt, hogy felküldöm pestre a bowdent, ahol megjavítják és visszapostázzák. Ez szép és jó, csak még magamnak is nehezen magyarázom el, hogy a 5 részből álló külsőt hol és hogyan kell egy egésszel kiváltani, milyen dió kell rá, mi legyen a blokkban lévő végével, stb. Kellett tehát egy olyan műhely, ahol ott lehetek, ha nem is a gyártásnál, de a rendelés leadásnál minden képen. Itt jött képbe Miskolc.
 Az egyetem miatt rendszeresen járok Miskolcra, nem is értem miért nem ötlött fel bennem hamarabb, hogy vigyem el oda a bowdent, leadom, elmagyarázom a, hogy s mintet és ha minden jól megy, másnapra készen van. Már csak szakit kellett keresnem, aki mindezt vállalja, gyorsan, jól és jó árban. Aki most azt hiszi, hogy ilyen nincs, az - akárcsak én – tévedett. No de kezdjük az elején.
 A kuplung bowden a Kawasaki bal oldalán megy a blokkba, az oldaldekli leszedéséhez 4 imbuszfejű csavart kell kihajtani, valamint a váltómű felett, az indítómotorba tekert két 6 –os csavart, amik egy fedelet tartanak. Itt kezdtem el rollerezni…
 Az 5 csavarból a legalsót korábban cserélték, egy 5.5 –ös minőségű, hatlap-fejűre. Nem kell sok fantázia hozzá, hogy el lehessen képzelni: a hatlap az évek során soklapra kopott, alig tudtam leszedni, egy kis WD-40 és egy jó dugókulcs szerencsére megoldotta a dolgot, nem kellett a fúrót elővenni. A nagyobb gond viszont a fenti – korábban szintén kicserélt - M6x15 –ös csavarral adódott, ami az első negyed fordulatra beletört az indítómotorba. Nem emlékszem már pontosan, hogy első felindultságomban mit mondtam, annyi biztos, hogy volt benne némi hittan, egyedfenntartásra vonatkozó kijelentő mondatok és közvetlen rokoni kapcsolatok felemlegetése, igen színes variációban.
 
 
 
Fejetlenség
 
 A képélességért bocs, csak telefon volt nálam, a lényeget szerintem így is lehet látni. Ide bizony sebész kell, lehet perselyezni, klassz… Akit ért ilyen baleset tudja, ilyenkor minden szerszámot azonnal el kell dobni, villany leolt, irány haza és másnap tiszta fejjel, egy jó reggeli és kávé után szinte magától adódik egy egyszerűbb megoldás. Szerencsére így is volt.
 A blog rendszeres olvasói – kezeket a magasba – tudják, hogy sok ember segített nekem a Jawa felújításában. Volt aki nikkeleztetett, volt aki esztergált és köszörült, volt aki alkatrésszel segített ki. Az egyik főszaki Sanyi, aki a Jawa blokkjának szét- és összeszereléséhez megalkotta a csapszeg kinyomót. Korábban, amikor valami kisebb szerelés ürügyén jártam nála, használtam a Proxon nevű gépét. Ez egy változtatható fordulatszámú kézi kisgép – olyan, mint egy fúró kiegyenesítve - aminek miniatűr tokmányába befogható 2 centi átmérőjű pici vágókorong, milliméter alatti fúrószár, köszörű korong és az ördög tudja még mi. Jó kis dolog, a maximális fordulatszáma 16000 körül van, Sanyi a modellezés során használja rendszeresen (többek között), ezzel vágja ki a hajómodellek tetejét is. Ehhez a kis géphez van egy fej, ami olyasmi, mint amit a fogorvosok használnak. Egy vékony száron egy kb. milliméter átmérőjű marófej van, amivel remekül lehet kis nútot marni, pl. Kawasaki indítómotorba beletört M6 –os csavarba. Az indítómotort már csak ki kellett szedni a helyéről. Két tartócsavar és egy kábel lecsavarása után máris a kezemben volt.
 
A motor motorjának hűlt helye
 
 A csavarszárat befújtam WD-40 –el, majd másnap Sanyival megműtöttük. Nem gondoltam volna, mindennel együtt nem volt 10 perc az egész és még beszélgettünk is. A kis gép pillanatok alatt kivájta a nútot, csavarhúzóval nekifeszültem, és a beletört rész ki is jött.
 
Szabadon
 
 Nagy örömömben a Faborynál megvettem a kiszedett csavarok helyett a 8.8 –as minőségű csavarokat, fekete színben.
 
Ez már jó lesz
 
 Egy miskolci utam során, a neten rákeresve találtam rá a BSM Mechanikai Kft –re. Többek között bowdenek gyártásával és javításával is foglalkoznak. Egy próbát megér alapon, órák után elmentem hozzájuk, hogy megtudjam tudnak-e segíteni. A válasz itt már sejthető: igen. Első körben vettem tőlük külsőt, amit később beszabtam a régi sok kis darab helyére. Míg fizettem elbeszélgettünk, hogy miként legyen. Én leszabom a külsőt, elviszem hozzájuk a bowdent a kuplung karral együtt – hogy le tudják ellenőrizni, belefér-e a dió a karba – ők pedig legyártják, majd pedig 160 t (!) erővel, hidegen a bowden végére sajtolják a diót. A szakember elmondása szerint, ekkora erőnél a dió anyaga a bowden szála közé préselődik. A bowden alkatrészeit beáztattam brigéciolba, kimértem az új külsőt, és egy újabb vizsganap során leadtam a műhelybe, másnapra el is készült. Az eredmény minden elképzelésemet felülmúlta. Elsőre ugyan is azt mondták, hogy csak hosszában tudnak diót nyomni a bowden végére, keresztben nem. Viszont a végül csak sikerült megoldaniuk. A kuplung-karnál szabványos dió, a blokk oldalnál egy kis vég került a bowdenre, amire hasított bowdenvéget tettem.
 
Ebből…
 
 
… ez lett.
 
 És mindezt munkadíjjal, tokkal-vonóval együtt 2000 forintért. Összeszereltem (bőséges zsír és olaj társaságában) és tökéletesen működik. A kuplungkar könnyen jár, érzetre jó, elengedésre határozottan visszaugrik. Nyilván majd használat során derül ki a teljes igazság.
 
 A szerelős rész ezzel – egy darabig – végéhez ért. Következzék a kozmetika. Festés, matricázás, összeszerelés. Addig is kellemes évvégét, és minden jót!

 

3 komment

Címkék: kawasaki


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr773474890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kerokaa 2011.12.20. 15:43:19

Blog újáéled. Én is váltottam Jawáról BMW-re :P

petersen 2011.12.21. 07:56:20

@kerokaa: helyes-helyes! imádtam a Jawamat, nem volt jó eladni, viszont ezt is élvezem, és hajthatom is! :-)

Tomchy 2011.12.21. 15:08:32

@petersen: Én hasonló korú 650-es Katanán téptem el tavaly a bovdent, 8990,- ért kaptam rá gyári japánt. Ennyi pénzből Te felújítottad a régit, meg gyártottak volna hozzá még 2 komplett tartalékot.
Néha jobb javítani, mint cserélni.
Vagy majd az évek megválaszolják a kérdést... :O)