Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2010.02.25. 20:05 petersen

Kendács, avagy a gyorskötöző rejtélye

Egy éve már, hogy megvettem a motort, és akkor hirtelen felindulásból motoroztam vele egy keveset, forgalomtól mentes területen. Egy végzős egyetemista korú gépnél a felújítás előtti menet során lehet bőszen jegyzetelni, mi hogyan működik, illetve nem működik. Kicsit lógó kerekek, nem fogó fék, nem világító lámpák, a kábelek rengetegében eltévedt elektronok. Bármi lehetséges.
   Az egyik ilyen – és talán legszembetűnőbb - hiba a gyújtás kihagyása és a vele kézen járó, menet közbeni enyhe rángatás volt. Ezt sok minden okozhatja, rossz gyertyától kezdve, a nem megfelelő megszakító hézagon át a „fene tudja mi” -ig. Az összerakás során igyekszem ezeket kiszűrni és javítani, remélhetőleg eredménnyel.
   Az egyik ilyen gond, a vásárlás után nem sokkal derült ki. Az idősebbek talán még emlékeznek az akkori blog bejegyzésre minek lényege, hogy valami oknál fogva a dinamó állórészére egy műanyag-gyorskötöző lett felrakva. Most, az összeszerelés fázisában erre is sor került, lehetett szétszerelni, tisztítani, javítani, összerakni.

   Kondik le – ezek már voltak cserélve – valamint minden egyéb, ami mozdítható. A jövőbeni, elektromos rendszerrel folytatandó orális örömszerzést elkerülendő, mindent összejelöltem. Miután az összes alkatrészt leszereltem, a szénkefe-tartó maradt egyedül, benne a szénkefékkel. A szénkeféket külön-külön, rugós alumínium lemez tart a helyükön, ezeket levettem, majd kihúztam a szénkeféket. Az egyik simán megadta magát, a másikat viszont belülről meg kellett tolni, valami miatt szorult. Ez a valami pedig ragasztó volt, ami a szénkefére száradt. Itt valami eltört korábban, és amikor ragasztani próbálták, a ragasztó befolyt ahová csak tudott.
Minden tiszta ragacs
 
   A szénkefe tartót két alumínium szegecs tartja a helyén. Ez vágni és fúrni kell nincs mese. Sikító, vékony korong elő, a két szegecs gyorsan megadja magát.    
Nem oldható kötés
 
   A házban maradt szegecs maradékot pedig óvatosan kifúrtam. A szénkefe-tartó kiesett, és minden világossá vált.
 Megvan a bűnös
 
  A motor történetében valamikor – kb. a dinoszauruszok kihalása után nem sokkal – történhetett egy szénkefe csere. Amikor a szénkefe tartó lemezeket lepattintották, az egyik tartó fül letörött. Tehette, hiszen bakelitból van, ami elég rideg és hőre még keményedik is, így nem csoda, ha megadta magát. Hogy pontosan így történt-e nem biztos, azért megpróbáltam elképzelni a szitut, amit emberünk átélt, amikor erre a megoldásra szorult. A blokk darabokban, este 11 elmúlt, másnap irány a Balcsi, még be sem pakoltak, a csaj is ott nyüszögött a fülébe: „pedig mondták a többiek, hogy ma induljunk, de neked szerelni kellett! Miért is nem mentem a Palival, aki elkérte a faterja ezerkettesét, abban még magnó is van, meg fagolyós ülésborítás, már régen ott lehetnénk és fürödhetnénk egy jót éjszaka, meztelenül”. A hangzatos monológtól és a hormonoktól hajtva muszáj volt megoldást találni. Elő a ragasztót, gyorskötözőt és had szóljon. A műtét tulajdon képen sikerült, a beteg meggyógyult, a motor beindult. Lehetett letépni a tóra, a hormonok pedig lenyugodtak az éjszakai fürdőzéstől, egymás után többször is…

   A jó hír, hogy ezen kívül úgy néz ki, nincsen baja a dinamónak. Biztos, ami biztos a szénkefe tartót lecserélem. Úgy is kell még jó pár bowden, meg kilométer-óra spirál ilyesmik, mehet ez is a csomagba, majd megrendelem mindet egyben. Ezen kívül, a neten kinéztem egy kormányt, amin minden kezelőszerv rajta van: kapcsolók, karok, markolatok. Jövő hét kedden jár le a licit, igyekszem megcsípni. 

6 komment

Címkék: jawa gyújtás


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr231790473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovi01 2010.02.25. 20:38:12

Hello!
nehogy kidobd ezeket a régi szénkeféket, mert ahogy látom ezek tényleg szénből vannak és nem valami után gyártott bronz, élettartamban tovább bírják ezek, nem lehet már hozzá kapni igazi szénkefét, csiszold le róla a ragasztót és jó lesz az egy új tartóval.
Úgy látom a te motorodon szép a dinamó, nincs agyonbasztatva a sok csavarozás miatt, ez a motor vagy nagyon keveset ment vagy ha sokat akkor meg jó gép lehetett.A lényeg hogy a megszakítókat rendesen be lehet állítani majd.
A rángatás lehetett gyenge aksi miatt amihez hozzátársult a töltésprobléma, de ezeket hiába is küszöbölöd ki akkor is a gyújtás rendszer lesz a gyenge pontja, főleg a kenőfilc zavar be még ha tökéletesen is üzemel minden, a balos henger megszakítóját megszórja olajjal és máris újra rángat, ez folyamatos probléma lesz.
Szívem szerint ha pénztárcám engedné rendelnék hozzá egy Vape gyújtásrendszert, csupán 50 ezerbe kerül:) és megoldaná ezt a pontot a listán, lehetne foglalkozni utána más gyengeségekkel.
További szép estét és nagyobb posztsűrűséget neked!

petersen 2010.02.25. 21:05:37

@Kovi01: kösz a tanácsokat, igyekszem mindet átnézni. a vapét már mondtad azt hiszem, egyenlőre még marad a 6v.

A vaterás Jawa tényleg gyári, látni, hogy szereti a gazdája (akkor miért adja el??) Megyek és beszélek a sebészemmel, hogy tegye vissza az államat.

ui: gyors vagy ;-)

petersen 2010.02.25. 21:08:42

@Kovi01: és tényleg szén, fekete volt az állórész. azért jól nézett ki a koromhoz képest

TyerCorp01 2010.03.01. 17:51:44

Trabant gyújtást szerezz rá, nekem a csepptankoson az lesz a 634 álló-, és forgórésszel együtt. 5-15V-ig üzembiztos, sokak használják 634-esen.
süti beállítások módosítása