Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2011.10.25. 10:21 petersen

Egy órát vissza

A Jawa és a Kawa egykorúak, a Kawán mégis elég sok – számomra legalább is – olyan technikai megoldás van, ami a maga idejében több volt, mint korszerű. Az első teleszkóp keménysége levegővel változtatható, központi rugózású a hátsó lengőkar (uni-trak), a műszerfalon pedig minden olyan információt meg lehet találni, amire az embernek szüksége lehet.

A kötelezőkön kívül – index, üres, reflektor, kilométer és fordulatszám – van visszajelzője az oldaltámasznak (bár a motor akkor is beindítható, ha nincs becsukva), kilenc kis négyzet mutatja okosan, hogy mikor fogy le a benzin – a végén az utolsó villog is, hogy lehet tartalékra állítani – és elektronikus a fordulatszámmérő, ami egyben voltmérő is, hogy az akksit le lehessen ellenőrizni.

Amikor megvettem a motort az eladó mondta, hogy a napi számláló nem nullázható. A nullázót csak félig lehet lenyomni, utána megakad és kész. A fordulatszám mérő mutatója pedig alapból ezres fordulaton áll meg, így a voltmérő része sem jó. Ezen felül az egész műszer-egység duruzsolva rezonál alacsony fordulatszámon, ami még sisakban is hallható. Ezeket kell tehát javítani, ha szétszedem a műszerfalat.
A leszerelés nem igazán nehéz, inkább aprólékos. Ahhoz, hogy mindent ki tudja kötni – izzók, kilométer-spirál, jeladó vezetékek, stb – le kell szerelni a lámpa idomot, szétszedni a fényszórót, hogy a kábeleket kikössem, és utána lehet leszedni a műszerfal hátulját, kiszedni az izzókat, kikötni a vezetékeket és kész is. Leszerelés után marad a csupasz kormány és a kábelrengeteg.
A műszeregységet az otthoni boncasztalon teljesen szétszedtem, hogy az órákhoz hozzá lehessen férni. Amit eddig sejtettem, most látható is volt, a napi számláló nullázóját és a voltmérő gombját takaró gumik elértek 26 év alatt.
A lyukas gumi sosem jó
 
Bentebb haladva szépen kijött a kilométeróra, és a fordulatszám mérő is. Szerencsére egyik sem tűnt rossznak, vagy sérültnek. A kilométeróra nullázója sem volt törött, mindösszesen akadt két műanyag alkatrész. Az évek alatt kicsit kicsipkéződött a szélük, ezért akadtak egymásban és az óra házában. Egy kis reszelés és WD-40 megoldotta a problémát, a gomb – kis ellenállással ugyan – de lenyomható.
 A kis fehér izé akadt meg a másik kis fehér hogyishíjjákban
 
A fordulatszám mérő dettó. Egyben van, a tengelye nem lötyög, csak nehezen fordul el. Kis fújás, máris könnyebben jár. A vezetékek rendben vannak, nem repedezettek, nem töröttek. 
Itt még nem nulláról
 
Minden vissza a helyére és irány a garázs. A műszerfal felszerelésével eltökölök egy darabig, de megéri, mert minden működik. A fordulatszámmérő beáll nullára, minden visszajelző világít, a nullázó nulláz. A jeladót a lámpaburában kell bekötni, ahol egy korábbi bukás – borulás, dőlés? – nyomai láthatóak. A bura több helyen ragasztva, úgy-ahogy. 
Ez már kapott
 
Ezek után nem maradt más, mint a motor szétszerelése. Leszedtem és külön raktam minden festendő alkatrészt. A tankból kiöntöttem a maradék benzint egy kannába, a benzincsapot félre tettem, mert majd tisztítani kell. A kiöntött benzin tiszta, csak úgy, mint a benzincsapon és a benzincsőbe épített szűrő, ami jó jel. Egy ilyen korú tankban már ki tudja, hogy mi rejtőzik a benzin mellett. Lekerült az akkumulátor tartó, a légszűrő ház, és a karbi-sor. Ez utóbbin is vannak barkács-nyomok, de nem vészes, úgy tűnik megbontva nem volt, csak koszos, de az eléggé. A hátsó lengőkar festését még átgondolom, elégé szét kellene szednem a hátulját, és nem is biztos, hogy feltétlenül kellene. A lengőkar nem mozog, használat közben nem szorult, nem nyikorgott. Tisztítás és kis kenés azért majd biztosan ráfér.
Pár órával később
 
Egyelőre tehát ennyi. Tisztítás után megy majd vissza a porlasztósor, a légszűrőház és az akksi tartó. Jöhet a kerekek festése és a kuplung bowden.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr73328256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása