A Jawa és a Kawa egykorúak, a Kawán mégis elég sok – számomra legalább is – olyan technikai megoldás van, ami a maga idejében több volt, mint korszerű. Az első teleszkóp keménysége levegővel változtatható, központi rugózású a hátsó lengőkar (uni-trak), a műszerfalon pedig minden olyan információt meg lehet találni, amire az embernek szüksége lehet.
A kötelezőkön kívül – index, üres, reflektor, kilométer és fordulatszám – van visszajelzője az oldaltámasznak (bár a motor akkor is beindítható, ha nincs becsukva), kilenc kis négyzet mutatja okosan, hogy mikor fogy le a benzin – a végén az utolsó villog is, hogy lehet tartalékra állítani – és elektronikus a fordulatszámmérő, ami egyben voltmérő is, hogy az akksit le lehessen ellenőrizni.
Amikor megvettem a motort az eladó mondta, hogy a napi számláló nem nullázható. A nullázót csak félig lehet lenyomni, utána megakad és kész. A fordulatszám mérő mutatója pedig alapból ezres fordulaton áll meg, így a voltmérő része sem jó. Ezen felül az egész műszer-egység duruzsolva rezonál alacsony fordulatszámon, ami még sisakban is hallható. Ezeket kell tehát javítani, ha szétszedem a műszerfalat.
A leszerelés nem igazán nehéz, inkább aprólékos. Ahhoz, hogy mindent ki tudja kötni – izzók, kilométer-spirál, jeladó vezetékek, stb – le kell szerelni a lámpa idomot, szétszedni a fényszórót, hogy a kábeleket kikössem, és utána lehet leszedni a műszerfal hátulját, kiszedni az izzókat, kikötni a vezetékeket és kész is. Leszerelés után marad a csupasz kormány és a kábelrengeteg.
A műszeregységet az otthoni boncasztalon teljesen szétszedtem, hogy az órákhoz hozzá lehessen férni. Amit eddig sejtettem, most látható is volt, a napi számláló nullázóját és a voltmérő gombját takaró gumik elértek 26 év alatt.
A lyukas gumi sosem jó
Bentebb haladva szépen kijött a kilométeróra, és a fordulatszám mérő is. Szerencsére egyik sem tűnt rossznak, vagy sérültnek. A kilométeróra nullázója sem volt törött, mindösszesen akadt két műanyag alkatrész. Az évek alatt kicsit kicsipkéződött a szélük, ezért akadtak egymásban és az óra házában. Egy kis reszelés és WD-40 megoldotta a problémát, a gomb – kis ellenállással ugyan – de lenyomható.
A kis fehér izé akadt meg a másik kis fehér hogyishíjjákban
A fordulatszám mérő dettó. Egyben van, a tengelye nem lötyög, csak nehezen fordul el. Kis fújás, máris könnyebben jár. A vezetékek rendben vannak, nem repedezettek, nem töröttek.
Itt még nem nulláról
Minden vissza a helyére és irány a garázs. A műszerfal felszerelésével eltökölök egy darabig, de megéri, mert minden működik. A fordulatszámmérő beáll nullára, minden visszajelző világít, a nullázó nulláz. A jeladót a lámpaburában kell bekötni, ahol egy korábbi bukás – borulás, dőlés? – nyomai láthatóak. A bura több helyen ragasztva, úgy-ahogy.
Ez már kapott
Ezek után nem maradt más, mint a motor szétszerelése. Leszedtem és külön raktam minden festendő alkatrészt. A tankból kiöntöttem a maradék benzint egy kannába, a benzincsapot félre tettem, mert majd tisztítani kell. A kiöntött benzin tiszta, csak úgy, mint a benzincsapon és a benzincsőbe épített szűrő, ami jó jel. Egy ilyen korú tankban már ki tudja, hogy mi rejtőzik a benzin mellett. Lekerült az akkumulátor tartó, a légszűrő ház, és a karbi-sor. Ez utóbbin is vannak barkács-nyomok, de nem vészes, úgy tűnik megbontva nem volt, csak koszos, de az eléggé. A hátsó lengőkar festését még átgondolom, elégé szét kellene szednem a hátulját, és nem is biztos, hogy feltétlenül kellene. A lengőkar nem mozog, használat közben nem szorult, nem nyikorgott. Tisztítás és kis kenés azért majd biztosan ráfér.
Pár órával később
Egyelőre tehát ennyi. Tisztítás után megy majd vissza a porlasztósor, a légszűrőház és az akksi tartó. Jöhet a kerekek festése és a kuplung bowden.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.