Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2010.04.01. 13:57 petersen

Be kéne rúgni

  Pár napja itt örvendeztem, hogy hurrá, már alig kell párat aludni, és most már tényleg, de frankón és tuti, lehet beindítani. Valóban, csak az egy másik motort, másik ország másik városában. Itt még bőven van mit szerelni, és ebből tegnap éjjel kaptam egy kis ízelítőt.
  Eredetileg csak a berúgó kart szerettem volna megnézni, miért nem ugrik vissza rendesen a helyére. Nyugodt voltam, átgondoltam a folyamatot, mit sem sejtve az ellenem összeesküdött alkatrészek terveiről. Részben persze én is hibás vagyok, de erről majd a végén, haladjunk szépen sorban.
  Aki ismeri a mechanizmust, az most lapozzon, a többieknek: a Jawa berúgó karja egyben váltókar is. A szerkezet úgy működik, hogy a (közel)vízszintesen álló karral váltani lehet, ha pedig a váltótengelyt benyomva az ember megemeli a kart, akkor lehet indítani és jól berúgni. A berúgás után a belül lévő nagy rugó visszarántja, a kicsi rugó pedig kb fél centit kifelé löki a kart. Így az alaphelyzetbe kerül, és lehet lökni az egyet.

  23:15 kiállok a kocsival, kicsomagolom a motort. Berúgó kar le, bal oldali deklik csavarjait kitekerem. A dekli úgy jön le, hogy a berúgó tengely benne maradt. Itt már gyanakodnom kellett volna. Volt egy rajzom, amin legalább az alkatrészek sorrendje látszódott, minden egyéb azonban rám volt bízva.
 Rugók-tengely
 
  A dekliket levéve a lehetőség az ölembe hullott, és ezt lehet szó szerint venni. A tengely ugye már kijött, a fogas-ív (ami a kuplungházon és a kuplungláncon keresztül a főtengelyt forgatja) és az azt visszahúzó rúgó csálén állt. Kis ügyeskedésre ki is jött, kezemben tehát az „indítómotor”. Na akkor gondolkodjunk, Béláim. Sorrend: visszahúzó rugó, fogas ív, kis rugó (ami kifelé löki a berúgás után a tengelyt) majd a legvégén a tengely maga.
  Elsőnek ráraktam a fogas-ívre a visszahúzó rugót, hogy lássam mi a helyzet. (Sajnálom, hogy nem fényképeztem, de nyakig olajosan és koszosan kissé körülményes.) Ahhoz, hogy az ívet a helyére tegyem, a rugót úgy kell megfeszíteni, hogy az egészet elforgatom. Ahhoz, hogy elforgassam nem lesz elég hely, mert a kuplungkosár útban van. Na, akkor kosár le. Korábban már küzdöttem vele, amikor a kinyúlt primerláncot cseréltem, most viszont nem volt csapágylehúzóm, amivel a főtengelyről a lánckereket le tudtam volna húzni. Reménykedtem, hogy kuplungkosár központosító csapját kiszerelve lesz annyi helyem, hogy a fogas-ív a rugóval befér mögé.
  23:45 kuplunglánc cserekor megtanultam szét- és összeszerelni a primer hajtást. Három tengely van a kuplungkosáron, amik a kuplungfedelet és a lamellákat a helyükön tartják. A fedélben három rugónak van helye, ezek kis rögzítő-csapokkal maradnak a helyükön. A rugót benyomom, a csapot kiszedem, lejön a fedél majd a kuplunglamellák. A kosár rögzítő csavarját letekerem, mozdul a kosár, kijön a kosár központosító csapja, mozdul minden kifelé kb 1,5 centimétert. Ez már talán elég lesz. Nem tudom, próbáltak-e már szűk helyen, rugó ellenében megtekerve valamit a helyére tuszkolni, hogy úgy mondjam nem egyszerű. Jó pár kísérlet, ujjlecsapás-visszavarrás, felmenők emlegetése után az ív és mögötte a rugó a helyén. A rugó egyik vége a háznak feszül, a másik – kampós – vége a fogas-ívbe kapaszkodik. Már csak a tengely kell, hogy legyen min elforogni.
  00:20 a tengelyre rátettem a kinyomó rugót, majd próbáltam a helyére forgatni. A tengely belső vége ugyan is le van marva, és nem mindegy hogyan rakom a helyére. A lényeg, hogy a tengelyen lévő kis „csap” beleakadjon az ívbe. Újabb ujjpróba. A tengelyt kissé elforgatva szépen összeáll a kép. A tengelyen a rugó, az ív, mögötte a nagy rugó. Mehet vissza a kuplungkosár. Ahhoz viszont, hogy ez a helyére menjen, kicsit el kell forgatni a berúgó-tengelyt (tudnak még követni?).
  00:40 kuplunglamellák, kuplungfedél vissza, tengelyekre rugók, csapok. Minden szépen a helyén marad, nem lóg, nem mozog. Olajjal bekenem a tömítést, majd csavarokkal a dekliben tartom és az egész deklit a helyére rakom. A csavarokat meghúzom, jöhet egy óvatos próba, csak így szárazon. Benyomom a váltókart, felemelem, kézzel lenyomom. Elengedem és a kar szépen visszaugrik a helyére. Mukodik! Ha annak idején, a primer hajtás update-nél ezt is rendesen a helyére rakom, most nem térdeltem volna két órát…
  01:05 Összepakolok, letakarok, bezárok, hazamegyek, átöltözöm, lemosaxom, lefekszem, elalszom. Álmomban még csengetek egy picit…

6 komment

Címkék: jawa


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr441886833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovi01 2010.04.02. 21:24:01

A rest kétszer fárad.
A kuplung bontogatásához meg annyit hogy ahányszor bontsz annyiszor rontsz:) remélem a kuplung nyomó rudazat szépen a helyén van és a rögzítő anyára nem felejtetted el ráhajtogatni az elfordulás gátló lemezt.
Egyébként szerintem nem annyira nehéz összerakni a váltóját, semmi állítás nem kell neki meg ilyenek, ennek a váltó-berúgó tengelynek a trükkje talán csak annyi hogy amikor összerakod akkor berúgó állásba kell forgatni és úgy fel a deknit, mert akkor nem tud kiesni.
Na de más.
A blokkot széthúztad?
Milyen munkák voltak a motorblokkon ami befolyásolja a működést, mert a gyönyörű polírozástól még lehet szar.
Én közben berúgtam a gépet, szépen pöfög mindkét henger, töltés is van. Hiányosság is akad még viszont, a tankom jelenleg egy fél literes kólás üveg szakszerűen felszigetelőszalagozva, nincs kuplung és első fékkarom, viszont így is lehetett vele menni, kihasználva a félautomata kuplungot. Nagyon állat módon megy, minél hamarabb próbáld ki te is ezt a kawasaki utánzatot:)
Szép estét.

TyerCorp01 2010.04.03. 23:43:23

Ezzel a berúgó-váltó cuccal én is elsz*ptam egy hosszúra nyúlt délelőttöt.
Összeraktam mindent patentra, erre csak nézem, hogy nem lehet berúgó állásba hozni, mivel az a fura alakú cucc, ami a képed bal-felső sarkában van, vagyis az abban lévő melegen bepréselt tengely 3 mm-el beljebb volt, mint kellett volna, ez nem engedte a berugótengelyt becsusszanni. (volt otthon 5 darab ilyen alkatrész, csak gondoltam ez a legkevésbé kopott, így ezt raktam be) Persze a gond akkor jött elő, amikor a dekni pasztával a blokkon volt... Vissza az egész, a Kuplung mellett kiügyeskedtem azt az alkatrészt, a körmeit, amik a léptető lepkét nyomják vicces dolog helyreigazítani bent a motorban.
Én átérzem, amit írtál, mihamarabbi próbautat! :)

ui.: Az enyém már pöfög! ;)

petersen 2010.04.04. 07:10:35

@Kovi01: blokk nem volt bántva, nem láttamértelmét egyenlőre. persze majd lehet, hogy ez is meggondolja magát.

petersen 2010.04.04. 07:11:08

@TyerCorp01: gratulálok, jó utat. jvő héten elméletileg itt lesz a kábelköteg, remélem legalább is.

TyerCorp01 2010.04.04. 22:58:40

@petersen: Az utazástól még messze vagyok, egyenlőre csak jár, de köszönöm! :)

Dures 2010.05.29. 19:08:16

Könnyes szemekkel olvasgatom a berugókar veled megesett gyötredelmes kálváriáját. Kicsit sírok kicsit nevetek, velem is megesett és nem gondoltam volna, hogy más is ugyan abba a sz*rba léphet. Gondoltam énbennem van a hiba, tekintve hogy magamat képzem én is a jawa lelkivilág csak messziről ismerve nekiugrottam a szerkezetnek. Jó hogy létezik az internet és jó hogy van még olyan ember, aki átérzi és tudja, milyen erőfeszítésekbe kerül egy ilyen csodálatos vasat az úton tartani.
Széles utat gumi fákat!
süti beállítások módosítása