Petersen's bikes

Jawatól a Romsonig

Címkék

Bessy (4) börze (6) burgman (4) cb500 (1) csomagtartó (1) fényezés (12) gumiabroncs (1) gyújtás (3) jawa (50) katana (1) kawasaki (13) kerék (6) kipufogó (5) króm (1) matchbox (2) matrica (2) miskolc (2) motorblokk (10) mz (1) olaj (2) romet (17) sr125 (1) tank (1) történelem (1) ülés (2) váz (22) vezeték (4) video (5) yamaha (1) Címkefelhő

2016.04.17. 17:43 petersen

Távirányítású tárogató telepítés

Süldő gyermek koromban, amikor még a Csepel Apolló menőnek számított, a fél világot fel kellett kutatni ha alkatrészt, vagy valami újítást szerettem volna beszerezni. Ilyenkor nyakamba vettem a várost, végigjártam az ismerősöket, haverokat (vezetékes telefon is alig volt), hogy meglegyen ami kell. Apa akkoriban munkaügyben sokat járta a végeket, így volt, hogy Pestről, volt, hogy a Dunántúlról akadt ami kellett. Volt, hogy az akkor még létező TMK részleg esztergályosával csináltattunk kónuszt, mert kapni nem lehetett. Egy "szakbolt" volt széles e vidéken, a csodálatosan sokoldalú ÁFÉSZ. Annak idején foglalkoztak mindennel, kocsmától, a függönyig. A szocializmus plázái voltak, "széles" áruválasztékkal és az érdeklődő vásárlókat egyetlen varázsszóval elégítették ki: nincs.

Ma  kanapé, wifi és ömlik ránk ami kell, győzzünk válogatni. Alkatrész, leírás, ötlet minden van és ha nem vigyáz az ember könnyen a ló másik oldalán találja magát a nagy válogatásban.

Amikor a Burgmant megvettem én is feltúrtam a netet szerelési útmutató - ebből van több is, van ami hibás - alkatrész katalógus, tanács, info után. Sok minden szembejött, volt variátor szíj csere videó (majd aktuális lesz) és volt persze haszontalanabb is, láttam pl hifivel zsúfolt Burgman csomagteret is, lábtartó mellé beépített hangszórókkal.

Ez azonban érdekesnek tűnt:

Hifi azért ide is jutott

Elsőre kicsit parasztvakítós de aki már szaladt vissza a motorban felejtett kulcsért (megvolt), vagy a sötétben a kulccsal a fényezésbe rajzolta kis hazánk térképét (majdnem), az valószínűleg tudja értékelni. Nincs nagy eszközigénye, egy mágneses csomagtér nyitó motor (vagy központi zár motor, ez utóbbi gyengébb) és egy távirányítású központi zár vezérlő egység kell hozzá. Magát a zár nyitást kell távirányítással megoldani, az ülést természetesen a gázrugó tolja fel. A gázrugót elsőként cseréltem a motor megvétele után, mert sokszor nem tudtam úgy be- és kipakolni a csomagtartóba anélkül, hogy a sisakra, vagy a kezemre ne csukjam rá az ülést.

Végül a vaterán találtam mágneses behúzót és központi egységet is, egy azon eladótól. Leütés, fizetés után két nap és megjött a csomag, benne két kis dobozzal.

dscn4412.JPG

 Fent a vezérlő, lent a behúzó mágnes

Mint a makói fokhagyma ez is médincsájna, mi más. A vezérlő egy műanyag doboz millió vezetékkel, leírással. Maga a mágneses behúzó elég masszívnak tűnik, a háza fém és a mágnes tekintélyes csattanással húzza be hozzá kötött bowdent. Bowden végén hurok, hurok végén dió ezt kell majd valahogy a zárszerkezethez kötni, a motor csomagtartóján belül.

A távirányító a nyitás-záráson kívül még autókereső - indexek villogása 25 másodpercig - és külön csomagtérnyitó funkcióval - nyitó gomb hosszan nyomva - van ellátva. Egy régi akksira rákötöttem a vezérlő egységet a bekötési rajz alapján, majd bekötöttem a behúzó mágnest is. Elsőre jó, a nyitó gombot hosszan nyomva kap a mágnes áramot és behúz. 

Próba

Innen már csak be kell szerelni. Ez nyilván megint a motor részleges elbontásával jár, mert a behúzót a zárhoz közel a vázra, a vezérlőt pedig valahova a kasztniba (t-vel) eldugva kell majd beépíteni, az akkumulátorhoz minél közelebb, elkerülendő a felesleges kábelbehúzást. Terv szerint így a behúzó pozitív vezetékét kell csak előre vinni, és ott összekötni a vezérlő megfelelő vezetékével. Így a fejidom leszerelésével kezdtem, hogy a vezérlőnek helyet találjak.

dscn4416.JPG

Könnyen szerelhető, jól hozzáférhető :-)

A centrálzár vezérlőről levágtam ami nem kell (persze úgy, ha mégis kell valamiért akkor vissza lehessen forrasztani), sarukra ráforrasztottam a megfelelő kábeleket rajz szerint, szigetelés, mehet a helyére.

dscn4418.JPG

Centrálzár vezérlő

A csomagban volt kétoldalú ragasztó lap, azzal rögzítettem az akkumulátor tartó tetejére. Tökéletesen passzol, szinte oda tervezték.

dscn4420.JPG

Helyén

Test a testhez, a pozitív pedig szépen kifért az akksihoz, a főkábel mellett. Ez így rendben, hátravittem egy vezetéket a behúzó mágnesnek és összeraktam az elejét, szétszedtem a hátulját. Ez nagyobb munka, mert le kell szedni a háttámlát, a kapaszkodókat, a csomagtér zárat és még így is olajba áztatott vazelines ronggyal lehet kicincálni a csomagtartót, miközben mindenhol feszül és recseg, várva a pillanatot mikor pattanhat el a fényezett elem. Ez szerencsére nem történt meg, kiszedtem minden bolhát és csavart ahhoz, hogy törés/zúzás nélkül megússzam.

A behúzónak kell helyet találni, ami nem egyszerű több dolog miatt sem. Egyrészt úgy szeretném megoldani a nyitást, hogy ha a technika megadja magát, akkor is kulccsal lehessen nyitni a csomagtartót, vagyis minden eredeti funkciónak meg kell maradnia. Másrészt nem mindegy, hova teszem a behúzót. A zárszerkezethez nem lehet. Helye sem lenne, a zár pedig olyan apró, hogy plusz egy bowdent nem lehet hozzá tenni, ami a behúzóhoz megy. Marad a kulcs rész, a váz mellett. Itt van hely és a bowdent is lehet hová kötni.

dscn4421_1.JPG

Ide kötöm be a behúzó bowdent

Természetesen ez nem a Pimp my ride, hogy egy snittel meglegyen minden. Mivel a kart, ami a bowdent meghúzza csak akkor lehet elfordítani, ha a kulcs a zárban van. Evidens, egyébként egy csavarhúzó elég lenne a nyitáshoz. Plusz egy bowdent pedig nem tudok behúzni a zár miatt ugyebár. Itt már csúszott az ékszíj az agyamban, késő volt, fáradt is voltam, éhes is, segítsetek Vuknak a kis rókának.... Ilyenkor nem szoktam erőltetni az agyalást, bezártam a boltot, mentem aludni. Másnap persze megvilágosodtam, ha nem is napfelkeltére, de délelőtt megszületett a megoldás, egyenlőre elméletben. Hosszabb bowden-huzal kell a zárhoz. A zár felőli vége változatlan, a kulcs oldalon, ahol a kis kar van pedig két diót rakok. Az első ami a karban lesz, nem lesz rögzítve, abban a huzal mozog. E mögé közvetlenül felrakok egy másik diót amit rögzítek a huzalra, a huzal szabad végét pedig összekötöm a behúzóval. Így ha kulccsal nyitom a zárat, akkor a kart elfordítva, a rögzített dión keresztül megfeszül a huzal és nyit ha pedig távirányítóval nyitom, akkor a behúzó meghúzza a huzalt, a karban lévő dió ugye nem fix, huzal mozog, így megint nyitva a zár. Egy kerékpár bowden tökéletes megoldás erre a feladatra, abból alakítottam ki.

dscn4440.JPG

Új bowden

Magát a behúzót végül is nem a csomagtérbe tettem a vázra, hanem kicsit előrébb, a légszűrőház mellé. Itt kényelmesen elfér, egy bilincs meg is tartja, a bowdent pedig elvezettem az ülést mozgató gázrugó mellett. Hüvelyt húztam rá, hogy ne akadjanak össze, majd összecsavaroztam a zár és a behúzó bowdeneket

dscn4435.JPG

Nem bíztam a véletlenre

 dscn4430.JPG

A behúzó elől kapott helyet

Bekötöttem a behúzót, majd ismét bekötöttem a behúzót, mert elsőre kimaradt lengő-biztosíték. Beállítottam a zár holtjátékát, mindent készre húztam, majd kipróbáltam kulccsal és távirányítóval is.

Működik

A csomagtartót kimostam mielőtt visszatettem, jó kis szutyok jött le róla. A flokkolás itt-ott már megkopott, de alapjában rendben van. Még egy próba összeszerelés után, úgy néz ki minden rendben.

Összeszerelve

Szubjektív, hogy van-e értelme vagy sem. Nekem bejött és volt már, hogy ennél értelmetlenebb dologra többet költöttem el és a szerelés közben még szórakoztam is egy jót. Igaz, mindeközben volt némi teológia és szaporodásbiológia együtt emlegetve.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: csomagtartó burgman


A bejegyzés trackback címe:

https://caferacer.blog.hu/api/trackback/id/tr218604436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása